به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این هفته به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب لندن روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی به وضعیت چاپ و نشر کتاب و به طور کلی وضعیت کتابهای سنتی در برابر انواع دیجیتال آن پرداخته است.
این روزنامه در گزارش خود با اعلام این خبر که فروش و رشد کتابهای دیجیتال در سال جدید رو به کاهش گذاشته است، به بررسی انتشارات سنتی در انگلیس می پردازد. به نوشته این روزنامه هرچند بسیاری از انتشارات معتبر اروپای غربی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند ولی ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که بسیاری از این انتشارات در حال میل به نشر دیجیتال و در حال انعقاد قراردادهایی با سایت های فروش کتاب آنلاین مثل آمازون هستند.
یکی از راهکارهای زنده نگه داشتن انتشارات سنتی به نظر می رسد ایجاد راههای جدید برای حل این بحران است که از جدیدترین آنها را می توان رویکرد انتشارات پنگوئن مثال زد که وب سایت اختصاصی این انتشارات تبدیل به فروشگاه کتابی مستقل در انگلیس و سایر کشورهای جهان شده است. «جانی گلر» مدیر اجرایی آژانس ادبی کارتیس براون انگلیس که سال گذشته در فروش کتابهایی مثل خاطرات نلسون ماندلا به رکورد جهانی دست یافت، درباره این موضوع تنها به یک هشدار و احتیاط اکتفا می کند.
وی اعتقاد دارد تقاضا برای کتاب همیشه در سطح خوبی قرار دارد ولی در سالهای اخیر با وجود رکود اقتصادی اروپا و دیگر کشورها تجارت در حوزه کتاب نیز با مشکلات زیادی روبرو شده است. این روند برای فروشگاههای کتابفروشی سنتی بیشتر نمود داشته است. هرچند در انگلیس کتاب الکترونیک از رشد خوبی برخوردار است ولی این قضیه در آمریکا اصلاً صدق نمی کند و آماری که انجمن ناشران آمریکا منتشر کرد حکایت از افزایش تنها 8/3 درصدی در فروش کتابهای دیجیتال در سال جاری دارد.
البته بسیاری دیگر اعتقاد دارند کتاب الکترونیک همیشه روند رو به رشدی داشته است. «هنری بوکر» از موسسه تحقیقاتی مارکت ریسرچ با اعلام آمارهای مربوط به سالهای 2012 تا 2014 می گوید کتاب الکترونیک به احتمال زیاد در سال جدید با رشدی قابل توجه برخوردار خواهد شد چون میزان فروش دستگاههای دیجیتالی مثل کیندل و نوک افزایش نشان داده است.
روزنامه ایندیپندنت در ادامه گزارش خود ادامه می دهد: دراین میان موضوعی که مطرح است چگونگی تمرکز ناشران کتابهای چاپی در دنیای دیجیتالی و به طور کلی ارائه روش های بهتر برای عرضه کتابهای خود است. یکی از راههای ممکن که از سوی موسسه ریسرچ مارکت پیشنهاد شده ارتباط مستقیم ناشران با مخاطب و خوانندگان کتاب است. ریچارد مالوت مدیر اجرایی انجمن ناشران آمریکا خطاب به ناشران کتاب از فروش میلیاردی کتاب در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک پیشنهاد می دهد. وی اعتقاد دارد فروش در شبکه های اجتماعی به هیچ وجه کلاس کاری ناشران را کاهش نمی دهد بلکه به رونق این صنعت منجر خواهد شد.
- ۹۳/۰۱/۲۵